Roadtrip Porto naar Lissabon

Roadtrip van Porto naar Lissabon

Zomer 2020 Portugal

Roadtrip van Porto naar Lissabon (19 juli t/m 9 augustus)

Onze eigen roadtrip van Porto naar Lissabon bracht ons van Porto via Aveiro, Buçaco National Park, Coimbra, Tomar, Sitio (Nazaré),  Óbidos en omgeving (met hierbij o.a. meerdere bezoeken aan ons eigen huis in aanbouw CASA FELINO!), Ericeira naar Lissabon. Bedoeling was om ook nog Sintra aan te doen, maar i.v.m. de Corona maatregelen hebben we deze plaats voor een andere vakantie bewaard.

Porto:

Zie Reisgidsen Porto voor meer info over deze indrukwekkende stad.

Duidelijk is ons nu dat Portugal over het algemeen behoorlijk heuvelachtig is. In Porto werden onze kuitspieren behoorlijk op de proef gesteld. Klimmend/dalend door de stad konden we zo wel de bijzonderheden zien die Porto ons te bieden had. Mocht je nu slechter ter been zijn, dan is het nemen van de tram of de hop on hop off bus een goed alternatief. We zagen de Azulejo’s, kathedralen, bruggen, creatieve creaties op gebouwen op onverwachte plekken en wat al niet meer qua mooie gebouwen/plekken. Bij tijd en wijlen onze rust nemend op een terrasje in het zonnetje genieten van een hapje en drankje voor een leuk prijsje met het uitzicht op Douro.

Aveiro:

In Porto huurden we een auto en hiermee vertrokken we naar Aveiro. We reden eerst een stuk het binnenland in langs de rivier de Douro. Verder in het binnenland kun je de bekende druivenvelden vinden.  Zo ver zijn we nu niet gekomen maar is ook weer iets voor de toekomst. Na een verfrissende duik in de rivier komen we eind van de middag aan in Aveiro. Aveiro promoot zichzelf als het Venetië van Portugal. We weten nu dat je dit wel met een knipoog moet zien. Als je wilt kun je op de brede kanalen een rondvaart maken in de moliceiro-boten.

Deze slanke en kleurrijke boten die vroeger dienden om algen en zeewier uit de Ria te halen worden nu gebruikt voor toeristische boottochten. Lopend door Aveiro valt je de bestrating op: witte Portugese steentjes met hierin zwarte steentje die steeds weer een ander motief voorstellen (bv. een zeepaardje of een anker). Wat een monnikenwerk om dit aan te leggen. Deze bestrating kwamen we trouwens in meerdere plaatsen tegen.

Aveiro staat verder bekend om de zoutproductie die hier nog steeds op traditionele wijze gewonnen wordt. Een rondleiding hier is zeker de moeite waard. Verder richting kust vind je verschillende stranden en de lagoon. Costa Nova beach is erg leuk om te bezoeken. Je vind hier de kenmerkende, met verticale strepen gekleurde, vissershuizen.

Buçaco National Park:

We zijn er al achter dat Portugal zich uitstekend leent voor een roadtrip. We rijden vandaag naar het Buçaco National Park. Ook hier was het door Corona rustig. Dit was goed terug te zien in dit Park. Waar je normaal gesproken honderden mensen tegen komt en de rust ver te zoeken is, was het hier nu vandaag een oase van rust. Foto’s maken (zonder andere mensen erop) van het schitterende paleis met haar tuin, naar beneden lopend via de Fonte Fria, een trappartij met 144 treden met in het midden de loop van de waterbron.

Verder weer omhoog wandelend naar het uitkijkpunt Cruz Alta, hierbij +/- 20 kapelletjes passerend met beelden van kruizigingen van Jezus Christus. Boven op de Cruz Alta konden we de schoonheid van de Serra do Buçaco goed bewonderen.

Coimbra:

Hierna voor een kort bezoek aan Coimbra, de universiteit stad van Portugal. We moesten hier wat langer wachten op de stralende blauwe lucht. Maar toen de zon doorkwam en de wolken wegtrokken konden we het indrukwekkende universiteit gebouwen aanschouwen waar zich o.a. de bibliotheek zich in bevindt en die met een blauwe lucht op de achtergrond een prachtig aanblik gaf.

Tomar:

Inmiddels waren we een kleine week in Portugal en kwamen we aan in Tomar. Tomar is een lieflijk klein stadje maar wel een stadje met een heel bijzonder klooster: het Convento de Christo. De aanblik als je van uit het stadje naar boven kijkt is al prachtig maar sta je binnen de poorten dan wordt je helemaal sprakeloos. Indrukwekkend is dit klooster. Het bezoek 100% waard! Hier, en ook in andere eetgelegenheden in Portugal, kwamen we er achter dat restaurants brood/boter etc. als voorafje serveren ook als je dit niet besteld hebt. Neem je hiervan dan betaal je er ook voor. Hier geldt dus niet de regel zoals het wel vaak in Nederland is dat het broodje van het huis is. De volgende dag zouden we verder reizen richting het Zuiden. Maar ‘s morgens eerst nog het Aquaduct bezocht. Deze is gebouwd om het klooster vroeger van water te voorzien. Klik hier voor meer info

Nazaré:

Na Tomar kwamen we aan in Sitio – Nazaré . Hier een bezoek aan de vuurtoren waarin ook direct het museum bevindt over het surfen en surfers die de hoge golven durven te berijden. Op het moment dat wij hier waren, waren de golven maximaal een meter hoog. Maar in de periodes vanaf oktober t/m februari komt het regelmatig voor dat er huizenhoge golven worden gespot en dus een geliefde plek is voor vele surfers. Zo in de zomer is Sitio-Nazaré een rustig stadje waar toeristen op zonnige dagen liggen te zonnen op het strand. Je kunt een wandeling door het stadje maken, maar hoofdzakelijk vind je hier restaurants en souvenirs winkeltjes.
Nazaré is dus ook zeker een plek om terug te komen om getuige te zijn van die wereldrecordhoge golven. Klik hier voor meer info.

Nadadouro:

Halverwege onze roadtrip van Porto naar Lissabon is het D-day : de dag dat we eindelijk in ons eigen huis (in aanbouw) kunnen staan. We vertrekken vanuit Nazaré en rijden via de kleinere weggetjes langs de kust. Prachtige natuur en bij elke bocht weer een nieuwe verrassing wat uitzicht betreft.

Dicht bij Nadadouro aan de kust ligt Foz do Arelho. Vlak vóór dit plaatsje konden we vanuit een uitzichtpunt de eilanden van Berlengas zien. Ook dit gaat in de toekomst nog een bestemming zijn. Je kunt hier komen met een boot vanuit Peniche.

Net na de middag komen we aan in Nadadouro. Goed gevoel om nu hier te zijn. We zijn aan de slag gegaan met maken van foto’s/ films voor o.a. onze website www.casafelino.com. Zie hier de voortgangsfoto’s. In de periode dat we in Óbidos en omgeving waren hadden we ook de afspraken met de aannemer voor het uitzoeken van wand/vloertegels en andere materialen etc. etc.

Hoe zijn we ook al weer aan de naam CasaFelino gekomen? Klik hier.

Ook hebben we een paar afspraken met bedrijven van het property management gehad. We zijn stukken wijzer geworden maar we weten nog lang niet alles. Iets anders waar we wel achter zijn gekomen, is dat we blij zijn met de locatie van ons huis.

Vooral de zomerdag is er direct aan de kust regelmatig zeemist die blijft hangen, deze lost in de loop van de ochtend vaak  op maar niet altijd. Net iets het binnenland in (waar dus onze bungalow staat op +/- 15 minuten fietsen van af de lagune van Obidos) is deze mist meestal eerder opgelost en straalt de zon je weer tegemoet. Zodra in de avond de zon weg is, verdwijnt de warmte ook snel. Een vest is geen overbodige luxe. Ben je hier langer dan zul je er vast aan wennen. De avonden zijn dus helaas niet altijd zo zwoel als je zou verwachten. Het voordeel hiervan is wel dat de nachten lekker koel zijn, ideaal voor een goede nachtrust.

Óbidos:

Als toeristische hotspot hebben we Óbidos aangedaan, een zeer romantisch kasteelplaatsje. Binnen de muren proef je direct de sfeer van vroeger. Lopend over de kasteelmuur overzie je het stadje op haar mooist. Let wel goed op waar je loopt. Het best loop je dicht langs de muur zelf, want aan de andere kant van het pad is geen hekwerk als afscherming. Mocht je vallen dan val je van hoog.

Ook hier waren er door Corona nauwelijks toeristen. We hoorden dat hier normaal gesproken dagelijks vele busladingen met o.a. Chinezen kwamen die zoals op vele plekken +/- een uurtje binnen zijn en dan weer verder rijden.

Klik hier voor meer info. Morgen weer een nieuwe etappe van onze roadtrip van Porto naar Lissabon.

Ericeira:

Vanuit Óbidos zijn we onze weg vervolgd naar Ericeira. Het is 1 van de bekendere surfplekken in Portugal. Wellicht zullen we zelf ooit nog lessen gaan volgen maar vooralsnog bekijken we de golven met onze ogen, geen golf is het zelfde. Prachtig! Uren kunnen we hier naar kijken.

Ook een uitstapje gemaakt naar Mafra hier staat het koninklijk paleis, het geldt als het fraaiste gebouw van de Portugese barok. En we moeten echt zeggen dat het indrukwekkend is van buiten maar ook vooral van binnen. In het paleis zelf bevond zich ook nog een enorme kerk. Het bezoek is echt de moeite waard. Hier wordt zelfs ook aan de buitenlandse toerist gedacht. Er is hier naast het Portugees ook uitleg in het Engels over de historie van het gebouw en de spullen die er staan.

Laatste stop van onze roadtrip van Porto naar Lissabon:

Zie Reisgidsen Lissabon voor meer info over deze mooie hoofdstad van Portugal.

Woensdag 5 augustus was de dag dat we de auto weer moesten inleveren in Lissabon. Ook Lissabon hebben we in het algemeen te voet ontdekt. Omdat de bezienswaardigheden hier wel wat verder uit elkaar liggen dan in vergelijking met Porto zijn we wel vaker met de tram gegaan. Tramlijn 28 heeft ons o.a. door het historisch centrum gereden en een ritje in de tramlijn Gloria (een stijl ritje 20%) deze laatste brengt je van Baixa naar de wijk Bairro Alto. Verder hebben we ook bezocht het kasteel, de wijk Alfama de diverse Miradoura’s (uitzichtpunten over de stad), het monument Praca do Comércio! Buiten de stad in de buitenwijk Belém. Belém is goed te bereiken met de tram en hier kom je meer te weten over de historie van de zeevaart. Hier vind je het oudste bouwwerk in Belém de Torre de Belém. Daarnaast vind je hier het monument voor de belangrijkste Portugese zeevaarders de Padrão dos Descobrimentos en het klooster Mosteiro dos Jerónimos. Met een beetje geluk zie je hier de changing of the guard bij het Belém Placa. Als afsluiting hebben we nog 1 dag aan het strand van Cascais doorgebracht, een heerlijk dagje in de zon op ons ligbedje………….. Dit was het einde van onze roadtrip van Porto naar Lissabon. Op naar een volgende keer!Het