Roadtrip Portugal 2021

Roadtrip naar Portugal in de zomer van 2021

Zaterdag 10 juli

De Roadtrip met een Elektrische Auto naar Portugal

Na uitgebreide voorbereidingen en de nodige onzekerheid over coronaregels zijn we gestart met de roadtrip naar Portugal in een elektrische auto. We vertrokken om 12.30 uur vanuit Borne naar Baarn voor een gratis PCR-test (geldig 72 uur voor toegang tot Portugal) en een Antigeen sneltest. Beide tests waren negatief, en we vertrokken met een Engelstalige testuitslag, noodzakelijk voor toegang tot Frankrijk.

De Uitdaging van een Elektrische Auto

Samen met een collega gingen we de uitdaging aan om met een volledig elektrische auto naar Portugal te reizen. Ik had laadpunten en overnachtingsplekken zorgvuldig gepland, gebruikmakend van de navigatieapp maps.me. Onze Hyundai Kona 2019, met een batterijcapaciteit van 66 kwh en een laadsnelheid van 77 kw/h, bracht ons naar overnachtingsplekken in Seclin (Frankrijk), Niort (Frankrijk), en Valladolid (Spanje).

Coronatesten en Tolwegen

Onderweg hebben we de houdbaarheid van coronatesten in acht genomen, en we hebben een tolbadge geïnstalleerd voor een soepele doorgang bij tolpoorten. De verwachte aankomsttijd in Portugal is dinsdag 13 juli rond 14.00 uur lokale tijd.

Seclin, Frankrijk

In Seclin aangekomen, hebben we ingecheckt in het hotel, geladen en een restaurant genaamd Beers & Co bezocht. Na een goede nachtrust gaan we morgen om 7 uur weer op pad.

Gereden: 392 km, Reistijd: 5 uur 15 minuten

Zondag 11 juli

Vandaag staat de rit naar Niort op het programma, een afstand van 690 km.

We vertrekken om 7.30 uur en moeten vandaag voorbij Parijs zijn om weer een fatsoenlijke snellader te vinden, nabij Chartres. Ondanks een kleine omweg blijven we binnen de geplande actieradius.

Een paar jaar terug zijn alle snellaadstations van een bepaalde leverancier uitgeschakeld vanwege een brand eerder in één van die stations. Daardoor is de dekking van snelladers in het noorden van Frankrijk niet al te best.

Al snel kwamen we bij de eerste tolpoort. Nog even spannend om te weten of de tolbadge zou werken. De slagboom ging open dus de bevestiging dat de tolbadge werkt was er. Weer een onzekerheid weg.

De bedoeling is om constant zo rond de 100 km/uur te rijden om het verbruik binnen de perken te houden. Ervaring leert dat circa 100 km rijden bij redelijke temperaturen leidt tot een actieradius van 400 km.

De volgende stop ligt op 292 km. Dus in principe genoeg marge. Maar aangezien we nog de onzekerheid hadden over de beschikbaarheid van de snelladers en of ze het überhaupt wel deden, hebben we ons inderdaad aan de snelheid gehouden.

Op zich was het niet druk. Alleen rond Parijs, waar we over de ring reden om voorbij Parijs te komen, was het af en toe druk waardoor we de snelheid van 100/105 km/h niet aan konden houden.

Milieustickers en Tolwegen in Frankrijk

Wat betreft Parijs en de milieustickers in Frankrijk in het algemeen: het blijkt dat er in sommige steden en gebieden een milieusticker verplicht is op de auto. Dit was mij niet bekend. Na het lezen van wat berichten op internet bleek dat het in Parijs zelf verboden is om te rijden zonder milieusticker, evenals in andere grote steden zoals bijvoorbeeld Lyon.

Ook bleek dat sinds 21 juni 2021 het verboden is om doordeweeks over de ringweg Parijs te rijden zonder sticker. Deze stickers kun je overigens alleen in Frankrijk bestellen met een levertijd van maar liefst 4 tot 6 weken. Lekker makkelijk dus. Gemeenten mogen ook op elk moment een milieuzone instellen waardoor er op sommige momenten in bepaalde gebieden dus alleen maar met milieusticker gereden mag worden.

Aangekomen op de laadplek bleken er inderdaad 5 laadplekken van Ionity te zijn (pas nieuw zo te zien). Het zijn snelladers van 175 kW en er staan al 2 auto’s te laden. Dus geen wachttijd gelukkig. In het hoogseizoen zal dit waarschijnlijk niet zo zijn maar dat gaan we op de terugweg zien.

Nadat de auto was aangekoppeld eerst naar de wc en daarna komt de voetbal weer tevoorschijn voor een beetje tijdverdrijf. Na een tijd laden (45 minuten) ging de reis weer verder. We zouden eigenlijk via een provinciale weg weer terug moeten naar de snelweg van de oorspronkelijke route. Dit ging even anders omdat we de afslag hebben gemist. Nu via Le Mans richting Tours. Vlak voor Le Mans ook nog even geladen om zekerheid te hebben om de afstand te overbruggen naar Poitiers. Dit was de laatste stop voordat we zouden aankomen in Niort.

Niort

In Niort zelf had ik in de buurt van het hotel al een aantal laadpunten geselecteerd maar omdat we niet zeker wisten waar en hoe het laden zou gaan in Niort alvast vlak voor Poitiers nog extra veel snelgeladen.

Het laatste stukje naar Niort ging voorspoedig. In Niort aangekomen (om 16 uur) eerst naar het dichtstbijzijnde laadpunt gereden om te kijken of deze vrij was. Dat was zo. Snel ingechecked in het hotel, spullen uitladen en terug naar het laadpunt. Ook dit was een snellader (50 kW). Auto aangeplugd en de fietsen van de auto gehaald. Het plan was om met de fiets de stad te verkennen. Het was een klein stukje fietsen naar de stad. Ook hier was het niet druk en veel restaurants en terrassen waren gesloten.

Uiteindelijk in het centrum een terras gevonden dicht bij de burcht op een pleintje in de zon met mooi uitzicht. Na een paar biertjes weer terug naar de auto. Deze bleek volgeladen te zijn. In de buurt van het hotel een restaurant gevonden dat open was en ook daar weer een hamburger genuttigd. Hier was de EK-finale niet te bekijken, dus we besloten maar terug te gaan naar het hotel om te douchen en de finale te bekijken. We hebben het eindsignaal niet meegekregen. Toch moe van de dag.

Gereden 670 km. Reistijd 8 uur 30 minuten

Maandag 12 juli

Na het ontbijt vertrokken we rond 7.45 uur voor de rit naar Valladolid in Spanje, een afstand van 760 km.

Omdat de volgende geplande stop niet ver rijden was, besloten we iets harder te gaan rijden. Dit ook omdat de zekerheid van de beschikbaarheid van de laadpalen er was en om te kijken wat de snelheid deed met het verbruik. We reden nu 130 km/uur. Dit had natuurlijk wel invloed op de actieradius. Het verbruik schoot omhoog van ca. 17 kWh/100 km naar 24 kWh/100 km.

Het laden bij het eerste punt ging weer voorspoedig. Na een half uur gingen we verder naar het volgende laadpunt, dichtbij Biaritz. Daar reden we weer iets rustiger. Hier hebben we iets langer geladen, omdat de laadpunten in Spanje de volgende onzekerheid waren. Het aantal laadpunten is in Spanje aanzienlijk minder dan in Frankrijk.

De volgende stop is Vitoria Gasteiz. Hier was een nieuw laadpunt met 4 laadpalen (bij een benzinestation van Repsol), maar die waren nog niet gekoppeld aan de bekende providers. Toch zijn we hier gestopt om te kijken of het werkte. Maar inderdaad werkte dit laadpunt niet op de verschillende passen. Iets verder had ik al een ander laadpunt geselecteerd en die bleek vrij. Hier was 1 snellaadpunt aanwezig bij een benzinestation in Vitoria Gasteiz. Auto aan de lader en de laadtijd volgemaakt met een sanitaire stop en een bezoek aan de plaatselijke supermarkt op een kwartier lopen om een lekkernij te kopen. Bij terugkomst was de auto weer 80% opgeladen. Op naar het eindstation Valladolid deze dag.

We gingen weer wat harder rijden en tussendoor stopten we ook nog even bij een laadpunt dat ik op de kaart had gemarkeerd. Hier in Estépar ook een laadpaal 50 kW snellader. Hier hebben we ook even weer gevoetbald om de tijd te doden en na een kwartier gingen we weer verder. We kwamen aan in Valladolid om 18.05 uur.

Ook in deze plaats had ik vooraf diverse laadpunten gemarkeerd. De dichtstbijzijnde zat achter slagbomen zoals eigenlijk al verwacht, dus dan maar naar de volgende op een paar minuten rijden van het hotel. Dit was een lader 22 KW, 2 stuks. Bij de niet snelladers laadt de Kona maximaal 10,8 kWh/h. Ook hier de fietsen weer afgeladen om de stad te gaan verkennen. Het was prachtig weer en er waren genoeg terrassen om een biertje te drinken. Dit hebben we dan ook gedaan op de Plaza de Major. Daarna een stukje gelopen om te zoeken naar een geschikt restaurant. Uiteindelijk hebben we er een gevonden vlakbij het plein.

Na het eten was de accu weer genoeg opgeladen voor de laatste etappe.

Gereden 760 km. Reistijd 10 uur 20 minuten

Dinsdag 13 juli

De laatste dag en nog 560 km te gaan. De zon scheen volop, maar het was nog frisjes in Valladolid (zo’n 12 graden). Afgelopen zondag was het hier nog 38 graden. Gisteren toen we aankwamen gelukkig een stuk koeler.

We vertrokken om 7.45 uur met een accu die voor 84% gevuld was. Het volgende laadpunt is net over de grens in Portugal. Ik had vorig jaar al een Portugees pasje aangeschaft aangezien er alleen betaald kan worden met een laadpas verkregen bij 1 van de energiemaatschappijen in Portugal. Deze aangevraagd bij de energiemaatschappij Evaz. Dit pasje is gekoppeld aan ons Portugees banknummer en NIF nummer (Dit is je persoonlijke Portugese belastingnummer die je voor veel officiële dingen nodig hebt in Portugal). Via de website Mobi.e kun je zien waar zich de laadpunten in Portugal bevinden. Een paar weken terug was ik ook al in Portugal en toen al even gecheckt of de pas het deed. Gelukkig wel.

We reden door Spaanse heuvels en het verbruik was toch wel weer hoger dan de dag ervoor. Dit kwam waarschijnlijk ook door de nog lage temperatuur in de ochtend. Uiteindelijk komen we met nog een actieradius van 58 km aan in Portugal. Ook hier, net als bij de overige grensovergangen, geen controle. We zoeken het laadpunt en ook deze was beschikbaar. Hier staat een snellader met een capaciteit van 50 kw/h. De laadsnelheid is daardoor dus iets langzamer dan die in Frankrijk. De auto aangeplugd en gelopen naar het supermarktje net weer terug over de grens in Spanje voor een broodje en wat drinken. Teruglopend naar de auto zagen we dat er nu wel grenscontroles waren. Maar zonder vergaande inspecties.

1 uur geladen en de accu is weer voor 80% gevuld. Volgende stop is dichtbij Abrantes. Ook hier zou een 50 kw snellader moeten staan. Ook deze was vrij en na een sanitaire stop, een ijsje en weer wat voetballen verder gereden richting eindbestemming. De omgeving is prachtig. We komen nog vlak langs het gebergte Serra da Estrela waar zich de hoogste berg van Portugal zich bevindt. Net iets onder de 2000 m hoog. De reis ging verder voorspoedig. Er was weinig verkeer zoals eigenlijk de hele weg behalve ter plaatse van de grote steden Antwerpen, Parijs en Bordeaux. Uiteindelijk kwamen we om 13.45 plaatselijke tijd aan (in Portugal is het een uur vroeger dan in Nederland) De zon scheen en alles lag er netjes bij. Gelukkig maar. Hier de link om de stand van zaken inzake de nieuw gebouwde woning te bekijken.

Gereden 562 km. Reistijd 7 uur.

De uiteindelijke ervaringen van de roadtrip

Het heeft natuurlijk wel een tijd geduurd om hier te komen, maar dat gaf ons ook genoeg tijd voor de nodige ontspanning. En dat gaf dan dus ook al een beetje een vakantiegevoel. Dus het viel ons uiteindelijk reuze mee. Het schema dat ik voor de trip had gemaakt kwam redelijk overeen met de werkelijkheid.

Op de terugweg hebben we wellicht meer verkeer en kunnen de ervaringen anders uitpakken.

De terugreis vanuit Portugal

De terugreis verliep voorspoedig. Op donderdag om 11.30 uur zijn we vertrokken vanuit Portugal, met dezelfde overnachtingen geboekt als op de heenweg. De wegen in Portugal en Spanje waren erg rustig, en ook bij de laadpunten was het kalm. Bij het naderen van de Franse grens werd het drukker. In Frankrijk, aan het eind van de derde dag, kwamen we bij Bordeaux in een kleine file terecht. Ook bij ons eindpunt die dag was er nog een kleine file.

De volgende dag, omdat er weer een zeer drukke zaterdag werd voorspeld, zijn we erg vroeg vertrokken om de drukte rond Parijs voor te zijn. Om 4.30 uur zaten we in de auto, en om 10.30 uur waren we voorbij Parijs, zonder file. Na Parijs was er wel een kleine opstopping. Die middag hebben we uitgerust omdat we vroeg op onze tussenstop waren aangekomen, en ‘s avonds zijn we lekker uit eten geweest.

De volgende dag hadden we nog 380 km naar huis. Om 11.30 uur zijn we thuis aangekomen. Uiteindelijk hebben we op de terugweg iets meer dan een uur vertraging gehad.